Hepatit

Ni med barn!

Visste ni att BVC erbjuder alla barn som får sin första vaccination 2012 att vaccinera sig mot Hepatit B??

Dom erbjuder det pga av att vi har så många "mörka" i sverige som sköterskan sa det. Hon tyckte nog att det var lite jobbigt att behöva förklara när jag frågade.

Om vi andra vill vaccinera barnen mot det så får vi vända oss till vaccinationsbyrå eller vad det nu heter.
Vad en spruta kostar vet jag inte? Men tre stycken behövs. Tre per barn.

Självklart ska mina barn få det men jag kan ju tycka att det är fel att vi ska behöva bekosta det själva. (om man nu inte tänkt åka utomlands)


Kommentera gärna
Postat av: Sandra - mamma till Molly

Konstigt sagt "mörka" men jag fattar ;) Barn får väl gratis eftersom sjukvården för barn är just gratis och att de är mer känsligare för infektioner?



Molly fick ju ta tbc-spruta och det gäller samma där, att vill vi vuxna ha får vi bekosta det själva. Antar väl att vaccinet i säg är rätt dyrt med tanke på vad de kostar att vaccinera behövande i utsatta länder.

2012-04-25 @ 00:46:58
URL: http://surrovich.blogg.se/
Postat av: J

De barn som har en förälder med utländskt ursprung får det får det väl troligtvis för att det är sannolikt att de kommer att besöka den förälderns hemland och om barnet då är vaccinerat så verkar det preventivt mot spridningen i Sverige när det kommer hem.



Vi har vaccinerat B med Twinrix och det har kostat lite mer än en tusenlapp men då har hon ju skydd i 20 år framåt, precis som vi vuxna. Småpengar i resesammanhang tycker jag.

2012-04-25 @ 08:56:49
URL: http://welcometothedollhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0