Det här med barn och deras mammor

Har tänkt en del på att många, så fort dom blir mammor så blir ursäkten:
jag hinner inte för att jag har barn.

Det är en ursäkt för att det är stökigt hemma, inte hinner sminka sig, inte hinner fixa håret,
går i samma gamla paltor som luktar spyor. Och det VÄRSTA!! När mammorna torkar av barnets snor
på sina egna kläder! Jag tycker det är ÄCKLIGT!
(alltså folk får göra som dom vill, jag undrar bara varför det är en ursäkt så fort bebisen ploppat ut)

Bebisen är ju inte en 8 månaders krypande bebis när den föds?!
Kan tänka mig att allt blir betydligt svårare när det är fullt ös på barnet i typ 1 års ålder.

Jag sa när jag va gravid att jag tänker såklart sminka mig, ha fina kläder och bry mig om mig själv.
Men eftersom vi är hemma så blir det såklart fler mysdagar än tidigare, så visst, man passar ju på att njuta i
hemmakläder också!

Jag kan ju i alla fall prata lite, jag har ju en snart 4-månaders guldklimp här hemma.
Jag hinner ju städa för hon sover faktiskt mellanåt (ja, förutsatt om jag inte sitter och tittar på hennes alla
andetag), jag hinner duscha (hon kan faktiskt ligga i babygymmet eller sitta i sin babysitter), jag hinner laga mat och jag hinner t.o.m. går ut med vår hund så han får kissa (antingen tar jag med mig babyvakten ut eller
lägger Lovisen i vagnen under tiden =)

Det finns lättare barn och det finns svårare barn, det vet jag och det är inte alltid lätt..
MEN jag tror ändå att lite blir vad man gör det till!!
Att man skapar mycket själv, som bebisen kanske inte ens kräver, men sen har det blivit ett behov
på grund av oss päron.

Och när man pratar med andra föräldrar så frågar ju många:
Sover hon på natten?
Har hon aldrig hon i magen?
Somnar hon så där lätt bara?

Ja, det fungerar skitbra! Hon har sovit bra från första stund.
Nej, hon har inte ont i magen.
Ja, hon har fått legat vid sidan av oss hela tiden i soffan (vi har inte burit på henne om hon inte krävt det)
När hon ska sova, sover hon i sin vagga/säng, vi lägger oftast ner henne och hon somnar själv.
Och hon har bara fått sova mellan oss när hon vaknat på morgonen och fått mat, aldrig annars.

När man sitter så här och pratar så känns det som att föräldrar gärna pratar om det svåra och kan
uppfatta oss med ganska lite svårigheter bara skryter.
Men så är det ju inte.
Precis som att du pratar om hur lite eran bebis sover på natten så måste ju jag kunna säga att
min bebis sover bra på natten. Men det känns inte alltid lika ok.

Mina kompisar som har barn, ni är så skitsnygga.
Vi är sådana snygga mammor när vi går genom stan.

Vad tycker ni? Tror ni man skapar mycket själv?
Har ni slutat bry er om er själv?


Kommentera gärna
Postat av: nattis

jag håller faktiskt med dig. när liam var mindre försökte jag också skapa möjligheter att göra saker som att duscha tex, hur enkelt som helst när de är små? ändå hörde man mammor som klagade över att de aldrig hade tid att bry sig om sig själva. nu är ju liam lite mer överallt än när han var 4 månader, men jag har fortfarande tid för mig själv. jag har fortfarande tid att sitta här och kommentera ditt långa inlägg till exempel, just för att vi inte burit runt på honom hela dagarna, och det har resulterat i en självständig liten kille som gärna pysslar och leker en stund för sig själv. och du, de får kalla det skryt eller vad de vill, för i slutändan så är det ju våra barn och deras framgångar vi talar om och är stolta över, eller hur?

2010-09-17 @ 10:21:55
URL: http://nnattisss.blogspot.com/
Postat av: Sofia

Det va bra sagt..! Så har jag oxå tänkt att jag ska göra när vi får barn..=)..! Man behöver väll inte göra det jobbigare än det är. Tycker jag iaf..! =)

2010-09-17 @ 10:27:16
Postat av: Patricia

Håller med dig! Men: Vi har aldrig hållit på och "daltat" med Eddie och gått runt och burit på honom hela tiden. När han var bebis låg han i soffan med oss till vi gick och la oss, och då hamnade han alltid i sin vagga. Sedan han var 4 månader har han alltid sovit i eget rum mellan 19 på kvällen och 8 på morgonen, utan problem. MEN det kommer perioder då till och med denna "lätta" kille bestämmer sig för att hans mamma och pappa inte alls ska få göra sånt de vill/behöver och att han inte alls ska sova, över huvudtaget. DÅ är det svårt att få tid att ta hand om sig själv, och sitt hem. Man får prioritera, och då kanske inte sminkning är prio 1. Vi har alltid gjort allt vi kunnat för att han ska vara så "självständig" som ett litet barn kan vara, men barn är inga klockor som alltid funkar som man ställt in dom :) Men det är superviktigt på alla sätt och vis att ta hand om sig själv! :) Kram

2010-09-17 @ 10:44:56
Postat av: Sandra med Lovis

Patricia: Ja, det är klart det kommer perioder. Så är det ju. Man gör ju vad man kan. Du kanske förstår vad det är jag vill poängtera, hur många blir?! Barn gör ju som dom vill också, det vet ju alla :P

2010-09-17 @ 11:11:00
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Patricia

Absolut förstår jag. Får själv dökli när folk gång på gång drar till med att dom har barn och därför blir saker och ting lite jobbiga. Det är störande. Då får jag nästan lite ont i hjärtat, barnen vill knappast att mamma och pappa ska känna att det blir jobbigt när dom är med :(

2010-09-17 @ 12:46:52
Postat av: Sandra med Lovis

Ja, vissa tycker ju att allt är jobbigt men om man bortser från problemen och ser möjligheterna ist så blir nog allt lättare =)

2010-09-17 @ 15:25:24
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Patricia

Svar: Jo det går faktiskt med kanske 98% av alla bananer! Den är ju dels lite rakare i ena änden och för det andra rätt "vid" eller vad man ska säga. Tycker faktiskt det var ett bra köp :P



Agående ditt inlägg så gör nog alla föräldrar lite fel med något, men det där med att vara ofixad eller ej undrar verkligen hur man själv kommer att göra. Har dock svårt att se mig som någon som kommer sluta bry sig, men man kan ju aldrig veta ;)

2010-09-17 @ 15:45:35
URL: http://ubas.blogg.se/
Postat av: Sandra - mamma till Minéa

Håller med dig :)

Det blir verkligen vad man gör det till.

Jag hatar ursäkten "men jag har faktiskt småbarn" tex då man inte hunnit städa/sminka sig/tvätta osv.



Angående det du skriver om att man skapar mycket själv som bebisen kanske inte kräver så tror jag att du har helt rätt.

Jag kan erkänna att vi har "skämt" bort Minéa med att bära runt på henne ändå sedan hon föddes. Självklart har vi burit när hon velat (tex varit ledsen/velat ha närhet). MEN vi har nog burit för mycket utöver det också.

Idag tycker hon inte alls om att sitta still själv. Hon vill att man ska gå runt med henne, helst hela tiden. Men det funkar ju inte. Så nu försöker vi "vänja av" henne det.

2010-09-18 @ 09:56:35
URL: http://bluebirdfairy.blogg.se/
Postat av: ?

Milo Blom säger " försöker för första gången på ett år göra mig lite fräsch, men är svårt med en bebis hängandes i p******a ;D får göra ett nytt försök en annan gång... =P "

för 16 timmar sedan



Hanna Agerberg säger "hihi vilken tur att vi inte känner oss tvingade till att sminka oss hela dagarna o va snyggaste morsorna på stan iaf, eller va säger du?? hahaha"

för 15 timmar sedan



Therese Wärn säger "Håller helt med=))!! Haha"

för 15 timmar sedan



Milo Blom svarar till Hanna och Therese: "Nej tack och lov för de... man har ju lite självkänsla som tur va ;D "



2010-09-19 @ 10:10:38
Postat av: Sandra med Lovis

Ja, tjejer! Förstog att det fanns vissa som skulle ta det så också!! Om vi säger så här! Jag är glad över att få känna mig fin och fräsch trots en 4-månaders!



Och visst är väl det skönt? Att känna sig fin fast vi är nyblivna mammor?



Tvång? Nej, ingen ska känna sig tvingad! Men jag har TID har göra det för MIN egen skull =)

2010-09-19 @ 11:04:11
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Lillevi

Jag lever mitt liv som innan, det är lika "halv stökigt" som innan Minna kom till världen, och sminkar mig varken mer sällan eller oftare.



Hon är inte hela mitt liv, men hon är en del av varenda minut av det, alltså får hon hänga med när jag ska göra nått...så som träna eller likande.

Eftersom Tommy är borta helt halva veckorna, så har jag ju inget annat val än att få livet att fungera ändå.



Även fast hon bara sover halvtimmar åt gången under dagen, så får man ta till vara på varje sekund av dem... för övrigt så är det bland det bästa hon vet att ligga och titta på när damsugaren åker runt på golvet =)



Precis som du säger Sandra, barn är ingen ursäkt för att "förfalla totalt" och jag tror fullt och fast på att barnen mår bättre om det får vara en del av våran vardag istället för att vi ska försöka få hela våran vardag att kretsa kring dem!



2010-09-19 @ 13:13:38
URL: http://livhe.blogg.se/
Postat av: Sandra S

Skit bra sandra!! Det är helt vad man gör det till. Vi hade problem med Astrid den första månden då hon verkligen krävde närkontakt hela tiden. Det var bara att införskaffa en bärsele sen fick hon gänga på, hur nöjd som hellst. Hon har alltid sovit i egen säng (förutom dom få gångerna dom hon åt på natten). Vi flyttade in sägen i hennes rum när hon var 2 månader och har aldrig klagat.

Barn får faktiskt klaga och gråta lite, Jag ger då inte upp ALLT bara för att Astrid gråter lite lätt. Dom lär sig ganska snabbt att man tar upp dom så fort dom är Lite missnöjda.

2010-09-22 @ 14:07:01
Postat av: Sandra med Lovis

Hihi! Ja, visst är det så! Vi kan ju säga så här: Mammor kan!! :P

2010-09-22 @ 19:29:12
URL: http://viiii.blogg.se/
Postat av: Merima

Klart som fan man hinner. Dom får väl skrika, Dante har skrikit sen han föddes. Han har hatat vagnen och bilstolen sen första gången han sätta sig i dem. Han är mest mamma sjuk! Rena motsatsen till Saga, men livet stannar inte upp för de. Skulle han få välja så skulle vi bara sitta och kramas å pussas i soffan...

2010-09-25 @ 22:15:02
Postat av: Milis - Mamma till Devin o Levis

Jag förstår dej precis Sandra! Klart man inte kan skylla allt förfall (m.m) på barnen. Dygnets alla timmar blir vad man gör dom till.

MEN jag tycker verkligen att de är skitsvårt att få allt att gå ihop! Levis är en ganska krävande bebis, o vill gärna ha all min uppmärksamhet. Devin är sjövild o klättrar överallt så fort jag vänder ryggen till. Så de sista (okej, kanske inte allra sista) jag bryr mej om är sminket. Jag har på mej mascara o ser till att håret ser någorlunda ut, men annars får de va. Jag orkar inte annat... Jag försöker prioritera hemmet o barnen (vilket bara de kan vara klurigt, haha)

Så alla dom som klarar av jobb, städning, matlagning, utseende, vänner, sambo o barn helt utan problem har all min respekt!

De är inte lätt, men allt går ju, bara man vill.



Allt handlar väl egentligen om prioriteringar...

2010-10-05 @ 22:04:07
URL: http://maze.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad skönt att äntligen höra en "mamma" som inte har glömt bort alla de andra roller hon har i livet. Rollen som FLICKVÄN, VÄN och ATT VARA SIG SJÄLV. Jag förstår att livet förändras väldigt mycket när du får barn, men att använda det som en ursäkt och tappa bort den man brukade vara och den man ville vara tycker jag är hemskt och en stor förlust. Jag beundrar er som fortsätter "leva livet" och tror garanterat att era barn kommer bli mycket lyckliga. Kram

2010-10-15 @ 11:49:44
Postat av: Tessa- Mathilda & Melvins mamma!

Oj oj oj vad jag skulle kunna vräka ur mig om e viss kommentar här... snacka om pantad!!!!!!

2010-10-20 @ 22:25:59
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Tessa- Mathilda och Melvins mamma

Den från "?".... :)

2010-10-24 @ 22:24:07
URL: http://tessa84.blogg.se/
Postat av: Tessa- Mathilda & Melvins mamma!

Jo jag såg de.. men de va innehållet som va de roliga. de ska låta så bra just då fast jag vet att det är helt tvärt om om man läser övriga statusar hos en av dom :D

2010-10-25 @ 08:17:18
URL: http://tessa84.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0